A fejlesztések költségei és megtérülésük, avagy a TCO & ROI

Hogy mennyibe kerülnek ezek az elképzelések? Lássunk néhány számot!

Nyílt, online üzleti platform

Harmadik cikk


Cikksorozatunk befejező részében arra keressük a válaszokat, hogy a korábban felvetett (első rész és második rész) nyílt üzleti platform keretében kifejlesztendő nedves-szakaszi gépsor kivitelezéséhez milyen erőforrásokra van szükségünk és annak milyen időbeli lefutása lenne. Ezen felül megpróbálunk minél több olyan kérdésre választ adni, mellyel időközben kerestek meg érdeklődő olvasóink. Emlékeztetőül, előző cikkünkben részletesebben foglalkoztunk azzal, hogy milyen előnyökkel járna egy teljesen új platform kifejlesztése. A “Legacy data” -tól megszabadulva nagyobb hatékonysággal, a kötöttségektől megszabadulva tudnának dolgozni mérnökeink. A Tabula rasa” és a dedikált fejlesztő csapat az egyetlen járható út, ha a megfelelő határidővel és költségvetéssel kívánjuk elérni a kitűzött céljainkat és szeretnénk megreformálni a jelenlegi nagyvállalati működési rendszert.

Azt állítottuk, hogy 8,7 millió eurós költségvetésből ki tudunk fejleszteni egy olyan nedvesszakaszi gépsort, mely 112” termelési szélesség mellett 500 MPM termelési sebességre képes, miközben integrálja a legmodernebb eljárásokat koherens rendszerben, mint a virtuális vagy kiterjesztett valóság (AR/VR), a dolgok internete (IoT), vagy a különböző Ipar 4.0 megoldások, ezzel hozzájárulva a gép élettartama alatti jóval kedvezőbb üzemeltetési költségekhez. Mindezt ráadásul egy teljesen nyílt platform keretein belül valósítanánk meg, melynek üzemeltetéshez mindössze 10%-os fedezetre lenne szükségünk az értékesített gépek és alkatrészek árába építve. A platformot akár külső fejlesztők is igénybe vehetnék és saját fejlesztésekkel előállva részesülhetnének annak bevételeiből ezzel is erősítve a platform előnyeit és nyíltságát (a közösség ereje). A fejlesztési költségek lefaragása és az időtáv kontrollálása érdekében csakis 112” méretben és oldalfüggetlen kialakításban gondolkodunk, miközben garantáljuk, hogy a gépsor kompatibilis a 98” gépek telepítési helyszükségletével.

Korábbi számításaink szerint jelenlegi áron és valuta árfolyamon számolva egy 5 rétegű csúcstechnológiájú nedves szakaszi gépsor bekerülési költsége 3,5 millió Euró lenne a cellakoncepció alkalmazása esetén. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb megvásárolható egység egy cella lenne, – önálló gépekkel (letekercselők, gyorsváltók, előmelegítők stb.) nem is foglalkoznánk. Ennek oka, hogy a megkövetelt termelési sebesség – 500 MPM (1650FPM) – elengedhetetlenné teszi a cella elemeinek teljes és tökéletes összhangban való működését. Egyetlen gépkomponens sem lehet a gyenge láncszem, ezzel megakadályozva a többi gép maximális termelékenységét. Gyakori, hogy egyes harmadik féltől származó komponensek megakadályozzák a vállalt termelési értékek elérését. Szeretnénk elkerülni a gyártók esetében oly gyakori egymásra mutogatást, így a mi celláink csak is saját komponenseket, egységeket használnának a maximális szinkron és megbízhatóság érdekében, ezzel is hozzájárulva a lehető legmagasabb fokú integráltsághoz, mely elengedhetetlen a költségek kontroll alatt tartása érdekében is.

Egy ilyen nagyságú projekt kivitelezéséhez számottevő mérnöki erőforrás szükséges. A legképzettebb papíripari szakemberek bevonásával a mi csapatunk számításaink szerint 4 év alatt 20 mérnök segítségével tudná teljesen nulláról felépíteni ezt a platformot, beleértve az egyes új megoldások bevezetéséhez szükséges alapkutatásokat és akadémiai együttműködéseket. Ez az idő a rendelkezésre álló források szerint lehet 3 vagy 5 év is.

Mérnöki szempontból egy nagyon “Lean” megközelítéssel élnénk. Mi csupán mérnök munkavállalókat alkalmaznánk a hozzákapcsolódó G&A feladatokat pedig teljesen kiszerveznénk a cég alól. A Könyvelés, adminisztráció és marketinget külső cégek intéznék megbízásos alapon, míg házon belül ezek koordinálására a CEO/CFO lenne hivatott.

Tapasztalatunk szerint az optimális mérnöki eloszlás egy ilyen feladathoz az alábbiak szerint alakulna, figyelembe véve az új platform magasabb technikai színvonalát:

  • 12 gépészmérnök
    • Egy CTO – R&D vezetése, akadémikus kapcsolatok, mentorálási feladatok
    • Egy CPO aki koordinál minden a termékkel kapcsolatos részlet tevékenységet
    • Egy dedikált szimulációs szakemeber (FEA)
    • Egy vizualizációért és a dokumentációért felelős szakember
    • Egy CAD/CAM specialista
  • 4 villamosmérnök
  • 3 szoftvermérnök/programozó
  • 1 CEO/CFO, aki összefogja az egész projektet.

A fenti erőforrásokon kívül az erős akadémiai kapcsolatainknak köszönhetően doktori hallgatók és professzorok tudnák segíteni a legkritikusabb fejlesztési területek felügyeletét, ezzel is növelve a mérnöki színvonalat és kapacitást. Elsősorban a vibráció analízis, valamint az AR/VR területen tudnának nélkülözhetetlen egyetemi támogatást és szaktudást nyújtani, ami biztosítaná a termék piacvezető szerepét. A mérnöki területen eltöltött évtizedes tapasztalatunknak köszönhetően tudjuk, hogy mennyire fontos a hatékony munkakörnyezet és integrált fejlesztői eszközrendszer megléte egy ilyen komplexitású feladat kivitelezése során. Emiatt a mi elsődleges választásunk a Dassault System SolidWorks platformja lenne, melyet már jól ismerünk és régóta használunk. A SolidWorks termékeit felhasználva egy komplett fejlesztői keretrendszert adunk a tervezők számára, így lehetővé téve a CAD/CAE integrált rendszerben való tervezését. Az egységes PDM/PLM rendszer mellett elérhetőek szimulációs modulok, vizualizáció és dokumentáció készítés is. A feladat komplexitásának és méretének kihívására véleményünk szerint a SolidWorks termékek kínálják az optimális megoldást ár/érték arányban.

Egy ilyen platform és fejlesztői környezet kiépítése azonban jelentős költséggel jár már a kezdetektől. Ha csak a szükséges mérnöki licenszek számát és speciális modulok árát nézzük, – többszázezer dolláros beruházásról beszélünk. Emellett gondoskodnunk kell az olyan megoldásokról is, amik elengedhetetlenek vállalati környezetben, mint az adatbiztonság, hálózati eszközök, központi szerverek üzemeltetése, vírus és tűzfal védelem, csak néhányat említve. Ezek az elsőre talán elhanyagolható apróságnak tűnő dolgok hosszú távon mind jelentős kiadásokat eredményeznek, azonban alkalmazásuk nélkülözhetetlen. Több nagy vállalat futott már bele a nem kielégítő adatvédelem miatti adatvesztés problematikájába, ami az egyik legköltségesebb veszteség. Ezeken nem kívánunk spórolni, hanem a legbiztonságosabb redundáns rendszer kiépítésére törekszünk ésszerű keretek között.

Ha a fentiek tükrében megvizsgáljuk a tervezett 8,7 millió eurós büdzsé összetételét, akkor az alábbi eloszlást kapjuk ötéves időtávra kivetítve, illetve évenkénti bontásban:

Látható, hogy a bérjellegű ráfordítások dominálnak, azonban szignifikáns összeg szükséges a megfelelő fejlesztői környezet biztosításához is, amelyhez közel 620 ezer Eurós egyszeri beruházásra van szükség (Software, Hardware, Security). Csapatunk jelentős akadémiai partnerséggel számol s nem kíván spórolni a szükséges tesztberendezések költségén sem, melyek elengedhetetlenek a siker érdekében. Vannak olyan kutatási területek, amik csak prototípus gyártáson keresztül tesztelhetőek megfelelően az éles bevetés előtt. Ehhez a legmodernebb szimulációs megoldások és kicsinyített teszt modellek vehetők igénybe. A különböző amortizációs kiadások, éves szoftverkövetési díjak, az irodabérlés, internet, telekommunikáció, adatbiztonság fenttartása is mind-mind szignifikáns kiadást jelent a projekt idejére vetítve. A fenti költségeket lebontva, és az óradíjra gyakorolt hatásuk szerint vizsgálva, az alábbi nap-diagrammot kapjuk, amely a különböző komponensek óradíjra gyakorolt eloszlását mutatja. A fejlesztési időtáv (3-5 év) függvényében a költségek eloszlása változhat, azonban látható, hogy az évenként 1 milliárd dollárosra becsült hullámipari gép értékesítési piac méretéhez képest egy ilyen platform beugró ára már nem is olyan magas.

 Csak az Egyesült államokban több mint 450 hullámosítással foglalkozó papírgyár aktív jelenleg is, világszerte pedig több ezer üzem található. Mivel az előállított hullámtermék térfogat-súly aránya kedvezőtlen szállítási szempontból, ezért néhány száz kilométeren belül már a szállítási költségek dominálják a termék árát, így azt nem éri meg szállítani. Emiatt a különböző papírgyárak Földrajzilag jól behatárolható elhelyezkedéssel bírnak. Ha azt nézzük, hogy a szükséges beruházási költség nem több mint egyetlen modern hullámosító gyár felépítésének költsége, akkor talán sikerül ezt a 8,7 millió Eurót megfelelő perspektívába helyezni. Amennyiben ez a költség csupán 100 gyár vagy esetleg később 1000 üzem között oszlana meg, akkor egyetlen befektetőre nem esne több mint 87000 / 8700 Euró, ami jelentéktelen összeg az iparági beruházások mértékéhez képest. Előbbi esetben is csak egy csúcstechnológiájú peremfűtésű hengerpár lista áráról beszélünk. Korábban említettük, hogy felszereltségtől függően egy modern gépsor telepítése 4,5-10 millió dollár között mozog. Az általunk tervezendő 3,5 millió Eurós gépcsalád ára szerintünk a legversenyképesebb árszabásba esne, és az élettartamra vetített 10%-os fedezeti ár óriási megtakarítást jelentene a gép élettartama alatt a platform használói számára, nem beszélve az azzal járó stabilitásról és kiszámíthatóságról.

Az új berendezések vásárlásának értékelésekor túl sok vállalat aránytalanul összpontosít a kezdeti beszerzési árra. Sajnos ez elhanyagolja azt a tényt, hogy sok berendezés esetében a várható élettartamuk során felmerülő összes költség 85% -a vásárlás után merül fel. Ha a működési költségek magasak, akkor a kezdeti vásárlási megtakarítások gyorsan elpárolognak, és az elkövetkező évek költségeibe épülnek be. Annak biztosítása érdekében, hogy a legköltséghatékonyabb megoldást kapjuk, ki kell számítani a teljes élettartamra vetített költséget vagy másnéven TCO-t. (Total Cost of Ownership)

Ha a kezdeti beszerzési ár csak a teljes élettartamra vetített költség (TCO) kb. 15% -át reprezentálja, akkor vizsgáljuk meg milyen egyéb költség komponensek adják a fennmaradó hányadot. Kilenc pontot megkülönböztetve:

  1. Kezdeti vételár
  2. Telepítési, beüzemelési, képzési költségek
  3. 1 négyzetméter papír előállítására jutó költség (ami összefügg a 4-9 pontokkal)
  4. Fogyóeszközök, kellékek költsége (Ragasztó, Víz, Gőz felhasználás mértéke)
  5. Karbantartással összefüggő költségek (alkatrészek ára, karbantartási szerződések stb.)
  6. Munkabér költségek, üzemeltetési ráfordítások
  7. Energia ár komponensek 8elektormos áram, felhasznált gáz stb.)
  8. A termék / rendszer kezelésével kapcsolatos költségek (konfigurációs változtatások)
  9. Termelés kiesés hibák miatt.

Korábban azt is említettük, hogy a befektetendő összeget ráadásul később a befektetők számára apránként visszaadnánk a 10%-os fedezeti arány csökkentése révén (5% ÷ 8%). Tehát, úgymond kamatmentes kölcsönnel támogatnák a beruházást, amit később a vásárolt termékek, szolgáltatások árán keresztül juttatnánk vissza a beruházókhoz az évek alatt. A fejlesztést követően a mérnöki állomány csökkenthető ezzel minimalizálva a kiadásokat, vagy további gépcsaládok kifejlesztésére bevonható a nyílt platform keretei között. Természetesen mi ez utóbbit favorizálnánk. Így lehetőség nyílna később a száraz szakaszi gépcsalád, majd pedig a különböző feldolgozó gépek migrációjára is a platform keretei közé. 10 Éves távlatban a teljes feldolgozó iparági termékcsalád migrálható lenne az új keretrendszerbe, ezzel elősegítve az innovációt és letörve a piaci árakat. A működő koncepcióhoz más fejlesztőcsoportok és iparágak is becsatlakozhatnának ezzel teljesen megreformálva az egyedi gépgyártás és szolgáltatás piacát. Hisszük, hogy a fenntartható kiszámítható fejlődés legbiztosabb módja a nyitott szabványok és rendszerek használata, ami a gép teljes élettartamára vetítve jelentős költségmegtakarítást eredményez. A Know-Howt, tudást, nem titkolni és szabványokkal körbe-bástyázni kell, hanem a jövő érdekében mindenki számára elérhetővé tenni. Ha már valaki feltalálta a kereket, nekünk ne kelljen újra, hanem a már felhalmozott tudásra építve egy jobb világot teremtsünk.

Reméljük cikksorozatunkkal sikerült egy érdekes témát és koncepciót felvetnünk. Eddig is sok megkeresést kaptunk és az elérhetőségeinken keresztül továbbra is igyekszünk válaszolni a feltett kérdésekre. Ne hezitáljanak kapcsolatba lépni velünk és szakértő partnereinkkel.

Forduljon hozzánk bizalommal!
Együtt könnyebb.

info@bbmes.hu

–   BBM   –

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük